facebook_1667412352747_6993634300777611725

Muziek verbindt!

Van vrijdag 28 t/m zondag 30 oktober namen enkele leden van ons koor deel aan de koorreis naar Antwerpen, georganiseerd door het Borculo’s Mannenkoor (BMK). Op verzoek van de redactie van deze website deed de reisorganisatie verslag van deze reis. Eerst wordt nog ingegaan op de wijze hoe de drie koren – want ook leden van het Vordens Mannenkoor namen deel aan de reis – met elkaar in contact zijn gekomen.

Het BMK? Wat heeft dat op de website van het UMK te zoeken?

Daar gaat een stukje historie aan vooraf. Drie mannenkoren uit de Achterhoek, uit Borculo, uit Vorden en uit Ulft, staan resp. sinds 2006 – 2015 – 2018 onder muzikale leiding van Christo Guenov. De stap naar een Achterhoeks Mannenkoor was dus niet meer zo groot. In juni 2018, bij de opening van Special Olympics Nationale Spelen, werd er, toen nog als zelfstandige koren, medewerking aan dit gebeuren verleend.

Maar in 2019 was er voor deze 3 koren een gezamenlijk optreden als Achterhoeks Mannenkoor, tijdens de herdenking van W.O. II. in Renkum, in september.

In datzelfde jaar had het BMK een koorreis in oktober naar Brugge – Gent – Ieper “op de plank liggen” en had voor die reis behoefte aan een aanvulling van een aantal zangers. Waar is dan beter te shoppen dan bij de vriendschapskoren? Het resulteerde in een positieve bijdrage, toen nog van 6 gastzangers in totaal.

Ook dit jaar had het BMK wederom een koorreis georganiseerd, nu naar Antwerpen, en ook nu was het BMK op zoek naar zangers. Het beroep op de leden van het UMK en het VMK was verbluffend: 15 positieve reacties, waarvan 9 zangers en 1 niet zanger van het UMK. Het BMK is erg blij met deze medewerking.

Tot zover de historie en nu dan iets over de koorreis naar Antwerpen.

We hadden alles mee: uitzonderlijk goed weer. Weer om te genieten van de vrije tijd, van een terras, van een wandeling, van het bekijken van de bezienswaardigheden.

Maar natuurlijk ook van het zingen: dat zit ons nu eenmaal in het bloed.

Het concert op zaterdagavond in de kerk “De Brabantse Olijfberg” en de medewerking aan de dienst op zondagmorgen in dezelfde kerk stonden op hoog muzikaal niveau en zijn door de helaas wat weinig aantal toeschouwers heel goed en positief ontvangen. Ook aan de lunch die we aansluitend aan de kerkdienst in de tuin bij de kerk kregen aangeboden, zullen de zangers en de meegaande echtgenotes (20 in totaal) warme herinneringen bewaren. Het spontane optreden in de hal van het Centraal Station (een “spoorwegkathedraal”, wat een gebouw, overweldigend) werd door veel toeschouwers gehoord, ja, zelfs een aantal jongeren uit Oostenrijk zongen het Zabjé-lied (het kikkerlied) zelfs mee. Schitterend.

De rondleiding in de O.L. Vrouwekathedraal op zondagmiddag, met een uitzonderlijke uitstraling en de wereldberoemde schilderijen van Peter Paul Rubens maakte diepe indruk.

De eerste ontmoeting met Antwerpen was vrijdagmiddag, met een bezoek aan “het Steen”, een overblijfsel van een burcht en het oudste gebouw van Antwerpen, en een daaropvolgende stadstour met de bus. We hebben bewondering gekregen voor de chauffeur, die niet koud of warm werd van situaties waarvan je je zelfs als gewone autorijder nog wel eens achter de oren zou krabben of je dat wel aandurft.

Wat ook opviel was de manier waarop de gidsen je wisten blijven boeien met hun uitleg, zelfs tot zeker 1 ½ uur lang, bij de stadstour, in het Centraal Station of in de kathedraal.

Er moet natuurlijk ook gegeten en geslapen worden. Een goed hotel, met een uitgebreid ontbijt en drie verschillende diners in de avond, een lopend buffet, een Libanees restaurant en een afsluitend diner in “Het Witte Huis” waren toch drie verschillende diners: verrassend, lekker, gezellig. Zeker de laatste.

Dat laatste diner was meteen een goede afsluiting van deze koorreis naar Antwerpen, georganiseerd door het BMK, met zoveel gastzangers en echtgenotes, die zich allemaal met elkaar verbonden voelden en de aanhef “Muziek verbindt” ook volledig zo hebben ervaren. Maar zich daarvoor ook openstelden.

Daarom dankt het BMK de gastzangers uit Ulft (en Vorden) en de meegaande echtgenotes voor hun bijdrage op allerlei gebied!

(De redactie van de website bedankt de opsteller van dit verslag; zijn naam is bij de redactie bekend)